Spoorwegen |
Niets uit deze website mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt, door middel van kopie, op digitale of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van auteur en/of webmaster. |
Benelux Exit Het jaar 2012 betekende uiteindelijk de opheffing van de 'Benelux', iets waartoe tien jaar geleden al in overeenkomsten was besloten, maar waarvan lokale politici en gemeentebesturen dachten dat het zo'n vaart niet zou lopen. Ze waren er kennelijk nog steeds niet van op de hoogte dat (geprivatiseerde overheids-)bedrijven alleen het grote geld najagen en dat ten koste van de klant. Maar liefst 55 jaar, vanaf 29 september 1957, had Roosendaal elk uur een uitstekende treinverbinding met Amsterdam en Brussel. Helaas is de 'Benelux' nu opgeheven ten gunste van de 'Fyra' die vooral is ingelegd om de luchthaven Schiphol als 'mainport' te laten dienen van Europa. Daarbij wordt gemakshalve volledig voorbij gegaan aan de belangen van reizigers uit Zeeland en Noord-Brabant. Want Breda neemt de functie als overstapstation voor deze reizigers niet over, laat staan dat er in verhouding tussen prijs en kwaliteit ooit een goed alternatief zal worden geboden. De toekomst zal het echter uitwijzen. Als een soort afscheid werden op zaterdag 9 december 2012 de treinen IC 9217 en IC 9248 nog eens gereden met een locomotief van de NMBS, zoals deze in 1986 het verouderde materieel van de 'Benelux' had vervangen. Op zondag 10 december 2012 werd het 's avonds in Amsterdam en Brussel uitgelopen materieel terug gebracht naar het land van herkomst. Dat gebeurde in twee treinen met rijtuigen van Brussel Zuid naar Amsterdam Watergraafsmeer (trein 19601, Rsd a. = 07.41 uur, trein 19603, Rsd a. = 10.04 uur) en een trein met locomotieven van Amsterdam Watergraafsmeer naar Brussel Zuid (trein 19673, Rsd a. 13.20 uur). Daarmee behoorde de Benelux definitief tot het verleden. De laatste ritten op die zondag gebeurden in zeer donkere en natte weersomstandigheden en waren zelfs nauwelijks te fotograferen. De plaat van de locomotieven met Roosendaal op de achtergrond is gemaakt vanuit een autoraampje. De belichtingstijd was 1/250 bij een lichtgevoeligheidsinstelling op 1600 ASA. Triester kon het niet. |
10-12-2012 3939 NMBS, 2840, met in opzending 2825, 2834 en 2801, tr. 19673 (Asd Watergraafsmeer – Brussel Zuid), Nispen (± 13.30 u.) |
09-12-2012 3938 NMBS, 1182, tr. IC 9217, Roosendaal (± 11.30 u.) |
22-10-2012 3913 NS, splitsing overkapping station Breda in twee delen in weken 40 t/m 42 |
22-10-2012 3912 NS, 1766, tr. IC 3660, na aankomst te Breda (± 16.40 u.) Splitsing overkapping station in twee delen in weken 40 t/m 42 |
19-10-2012 3909 NS, treinstellen Fyra 4805+4801, proefrit, Nispen (Essen v. = ± 13.25 u.) |
11-09-2012 3876 DBSRN, 6512 en 6513, transport nucleair afval vanaf Sloe naar Frankrijk (± 18.35 u.) |
09-09-2012 3874 TSP, NMBS, 64.169 en 210.077, trein 4 (Enghien - Ath), nabij Enghien (± 18.00 u.) |
09-09-2012 3873 NMBS, 2114, trein IC 1938, Enghien (± 17.45 u.) |
09-09-2012 3868 TSP, NMBS, 5183 en 202.020, Ath |
09-09-2012 3866 TSP, NMBS, 210.077 en 64.169, trein 3 (Ath - Jurbise), bij aankomst te Maffle, (± 15.20 u.) |
09-09-2012 3865 TSP, NMBS, 210.077 en 64.169, trein 2 (Lessines - Ath), bij vertrek te Rebaix, (± 14.15 u.) |
09-09-2012 3863 TSP, NMBS, 210.077 en 64.169, trein 1 (Leuze - Ath), bij aankomst uit Leuze, Ath (± 12.30 u.) Rechts NMBS 202.020 |
04-09-2012 3854 TXL, 189.113, gtr. 46701, Roosendaal, Tolberg (± 13.20 u.) |
04-09-2012 3853 TXL, 189.113, gtr. 45708, Roosendaal, Tolberg (± 11.55 u.) |
04-09-2012 3852 NS, ????, tr. IC 2136, Roosendaal, Tolberg (± 11.35 u.) |
04-09-2012 3850 LOCON, 501 (E 189-820), gtr. naar Sloe, Roosendaal, Markt/Kade (± 10.50 u.) |
17-08-2012 3818 NS, 931+452, tr. Sprinter 2133, Roosendaal (v. = 10.49 u.) |
17-08-2012 3817 CapTrain 186-148, gtr. naar Sloe, Roosendaal (± 10.25 u.) |
17-08-2012 3816 RRF, 110?, nieuw vervoer naar Gent, Roosendaal Hoekstraat (± 10.00 u.) |
17-08-2012 3815 CrossRail, PB 15, gtr. 43556, Roosendaal Hoekstraat (± 09.50 u.) |